معماری و شهر سازی

به نام یگانه معمار هستی

معماری و شهر سازی

به نام یگانه معمار هستی

خانه وینچستر (عجیب ترین نقشه خانه دنیا)

 

داستان < وینچستر هاوس> با یک نفرین شروع شد. این خانه که با راهنمایی ارواح بنا شد دارای عجیب‌‌ترین نقشه ‌خانه در دنیاست! < ویلیام ورت وینچستر> پسر < اولیور وینچستر> صاحب معروف کارخانه اسلحه‌سازی و وارث ثروت و شهرت او بود. تفنگ وینچستر که به < تفنگ هنری> معروف است انقلابی در طراحی اسلحه به ‌وجود آورد. در زمان جنگ‌‌های داخلی آمریکا شرکت اسلحه‌سازی وینچستر به ثروتی دست نیافتنی رسید و با قراردادهایی که با دولت می‌بست، روز به روز متحول‌تر می‌شد و همین موضوع، آغاز داستانی شد که به نفرین خانوادگی آنها مشهور و در نهایت منجر به ساخت عمارت عجیب و غریب وینچستر شد که هنوز هم مرکز توجه بسیاری از مردم و پژوهشگران ماوراءالطبیعه است.

در سپتامبر سال 1862 در زمان اوج جنگ‌های ایالتی آمریکا، خانواده وینچستر در < نیوهیون> واقع در ایالت < کانکتیکات> میزبان جشن ازدواج < ویلیام ورت وینچستر> و < سارا پاردی> عروس ریزنقش، جذاب و گیرای خانواده وینچستر بودند که چند سال بعد خانه معروف وینچستر را بنا نهاد ولی دلیل ساخت آن خانه بزرگ، پرستیژ خانوادگی سارا نبود بلکه او دلایلی کاملا متفاوت و خرافی برای آن داشت و همین دلایل باعث شدند خانه وینچستر صاحب چنین معماری غیرعادی شده و به خانه ارواح مشهور شود.

آغاز نفرین
در ماه جولای سال 1866 اولین فرزند خانم و آقای وینچستر به‌دنیا آمد. این نوزاد، دختری به نام < آنی> بود ولی این نعمت
و رحمت‌الهی خیلی زود تبدیل به یک تراژدی شد زیرا آنی به بیماری نادری مبتلا شد و از دنیا رفت. از نظر سارا این آغاز نفرینی بود که دامن خانواده او را گرفت. او که در اندوه از دست‌دادن دخترش تا مرز دیوانگی پیش رفته بود از مردم می‌گریخت و در تنهایی و عزلت با غم، دست و پنجه نرم می‌کرد. خانواده وینچستر دیگر هرگز بچه‌دار نشدند. مدتی بعد سارا به ناگاه تصمیم گرفت به خانه برگردد و درکنار همسرش یک زندگی عادی را آغاز کند اما مصیبت دیگری به وقوع پیوست. ویلیام مبتلا به سل شد و در ماه مارس 1881 از دنیا رفت. سارا که بیوه شده بود، وارث بیست میلیون دلار ثروت (که در آن زمان ثروتی افسانه‌ای بود) و نیمی از کارخانه اسلحه‌سازی شد ولی این پول‌ها نمی‌توانست ذره‌ای از غم و اندوه سارا را که سوگوار از دست دادن دو نفر از عزیزترین کسانش بود، بکاهد. یکی از دوستانش که پریشان‌حالی شدید او را دید به او توصیه کرد پیش یک < مدیوم> برود. آن زمان در آمریکا اعتقاد به عالم ارواح و احضار روح بسیار متدوال بود و عجیب به نظر نمی‌رسید شخصی که در وضعیت روحی سارا قرار داشت به این راه‌حل روی آورد. ملاقات سارا با مدیوم، این تفکر او که نفرین، دامنگیر خانواده منچستر شده است را تشدید کرد و زندگی او را تا آخر عمر تغییر داد.

مـدیـوم
او با مدیومی آشنا شد که قبول کرد برای این بیوه ثروتمند احضار روح کند. او در اتاقی تاریک و دودآلود به حالت خلسه فرو رفت و گفت روح شوهر سارا را به اتاق آورده است و می‌گوید علت به‌وجود آمدن این نفرین را می‌داند. مدیوم از زبان < ویلیام وینچستر> گفت، نفرینی که در خانواده وینچستر می‌باشد به خاطر اسلحه‌هایی است که آنها ساخته‌اند و جان هزاران انسان بی‌گناه را گرفته‌اند. مدیوم گفت: ارواح آن مردگان، خانواده وینچستر را رها نمی‌کنند و با گرفتن جان ویلیام و دخترشان < آنی> می‌خواستند از آنها انتقام بگیرند.
ولی چه چیزی این نفرین را از بین می‌برد؟ مدیوم از قول روح به سارا گفت که باید خانه‌شان در < نیوهیون> را بفروشد و به سمت غروب خورشید برود. در آن هنگام روح ویلیام او را راهنمایی خواهد کرد و خانهای جدید برای او و ارواحی که زندگی او را تسخیر کرده‌اند، پیدا خواهد کرد. مدیوم به او گفت: < وقتی بالاخره خانه مورد نظر ویلیام را یافتی، باید بلافاصله آن را بخری و تا آخر عمر و بی‌وقفه آن را بسازی. اگر به ساختن ادامه بدهی زنده می‌مانی و اگر آن را متوقف کنی خواهی مرد.> سارا در اولین فرصت خانه خود در < نیوهیون> را فروخت و رو به سوی غرب سفری را آغاز کرد تا بالاخره به مقصد رسید. آن‌جا دره < سانتا کلارا> نام داشت که هم‌اکنون در جنوب < سان‌فرانسیسکو> قرار دارد. او در آن‌جا یک خانه 17 اتاقه پیدا کرد که متعلق به یک پزشک بود. سارا آن خانه را که در زمینی وسیع قرار داشت خرید و با مشورت‌های مکرر با مدیوم، تا آخر عمرش آن را ساخت. سارا ساخت این خانه را از سال ۱۸۸۴آغاز کرد.این بنا هم‌اکنون یکی از عجیب‌ترین و به گفته خیلی‌ها معروف‌ترین خانه‌های ارواح دنیاست.

خانه جدید وینچستر
می‌گویند خانه جدید وینچستر دارای یک اتاق احضار روح است که سارا به طور منظم در آن با ارواح خود برای طرح‌ریزی و ساخت خانه مشورت می‌کرد. مشهور است که عجایب بی‌شمار این خانه به منظور دفع ارواح خبیثه می‌باشد که نفرین آنها گریبان خانواده وینچستر را گرفته بود. سارا چندین پیمانکار را گمارد و آنها شب و روز کار می‌کردند. سارا نقشه‌ ناپخته‌ای را که خود با دست می‌کشید به آنها می‌داد و آنها موظف بودند که تمام قسمت‌های عجیب و غریب نقشه را در ساختمان پیاده کرده و اصلا ایرادی بر غیر منطقی بودن آن نگیرند. بارها اتفاق افتاد که کارگران، اتاق‌هایی را می‌ساختند و بعد از تکمیل شدن به دستور سارا آنها را خراب و به شکل جدیدی بازسازی می‌کردند. آنها آنقدر ساختند و ساختند که عمارت جدید وینچستر، ساختمانی هفت طبقه شد که در راهروهای پیچ در پیچ آن چهل اتاق خواب، سیزده حمام، پنچ یا شش آشپزخانه و دو سالن جشن دیده می‌شد. در زیر، بعضی از خصوصیات عجیب و غریب این خانه را می‌خوانید:

عجایب خانه وینچستر
- سارا وسواسی عجیب بر روی عدد 13 داشت و این عدد در < وینچستر هاوس> عددی مشخص و تکراری می‌باشد.
- چهل پلکان که خیلی از آنها به هیچ جایی نمی‌رسد و به سقف ختم می‌شود.
- برخی از این پلکان‌ها 13 پله دارند.
- یکی از اتاق‌ها پنجره‌ای دارد که در کف آن باز می‌شود.
- دو تا از انبارها رو به دیوار باز می‌شوند و هیچ فضایی درون آنها نیست.
- یک در، بالای دیوار یکی از آشپزخانه‌ها باز می‌شود و ارتفاع ظرف‌شویی آن هشت فوت است.
- یکی دیگر از درهای خانه در ارتفاع 14 ‌فوتی برفراز باغ گشوده می‌شود.
- در این خانه 47 شومینه دیده می‌شود که دودکش چهار تا از آنها به پشت بام نمی‌رسد و به دیوار ختم می‌شود. (احتمالا سارا معتقد بوده که ارواح از این شومینه‌ها و دودکش‌های آنها به داخل و خارج خانه راه می‌یابند).
- بسیاری از حمام‌ها در شیشه‌ای دارند.
- اغلب پنجره‌ها از 13 شیشه چهارگوش ساخته شده‌اند. بسیاری از اتاق‌ها 13 گوشه دارند و برخی از آنها دارای 13 پنجره هستند.
< وینچستر هاوس> در زمین‌‌لرزه بزرگ سال 1906 در سان‌فرانسیسکو خسارت‌هایی دید و بعضی از قسمت‌های سقف آن فرو ریخت ولی بلافاصله تعمیر و بازسازی و بر وسعت آن نیز افزوده شد به طوری که آن عمارت هم‌اکنون 160 اتاق دارد. این عدد تنها تعداد تخمینی اتاق‌هاست زیرا این خانه آنقدر پیچ‌ در پیچ و عجیب است که نمی‌توان اتاق‌های آن را به طور دقیق شمرد. ساخت وینچستر هاوس سرانجام در سال 1922 و در زمان مرگ سارا در سن 82 سالگی متوقف شد. آیا آن‌جا در واقع یک < خانه ارواح> است؟ شاید این تنها داستان افسانه‌ای است که بر سر زبان‌ها افتاده ولی تاکنون چندین نفر گزارش داده‌اند که چیزهای عجیب و غیرقابل توضیحی را در وینچستر هاوس دیده‌اند. روح شناسان بسیاری تاکنون اطمینان داده‌اند که ارواح زیادی در این خانه در رفت و آمد هستند. افرادی نیز گفته‌اند که بارها ردپاهایی عجیب را کف اتاق دیده‌اند، نقاط سردی را در جاهای مختلف خانه حس می‌کنند، درها خود به خود باز و بسته می‌شوند و دستگیره‌ها به خودی خود می‌چرخند. چندین عکس وجود دارد که گوی‌های نورانی و غبارهای سپیدی را در این خانه نشان می‌دهد و افرادی نیز ادعا می‌کنند که صدای ارواح این خانه را ضبط کرده‌‌اند! این خانه هم اکنون محلی برای بازدید گردشگران است و سالانه تعداد زیادی توریست از سراسر دنیا از این خانه افسانه ای دیدن می کنند.

 پلکانی که به سقف ختم می شود !

درِ اتاقی در طبقه دوم !

پنجره ای در کف اتاق !

خانم سارا پاردی (وینچستر)