معماری و شهر سازی

به نام یگانه معمار هستی

معماری و شهر سازی

به نام یگانه معمار هستی

سوئیت ولارد تنها ساختمان چرخان در جهان

● سوئیت ولارد (Suite Vollard)؛ تنها ساختمان چرخان در جهان

از داخل ساختمان سوئیت ولارد چشم انداز بیرون مدام در حال تغییر است. تنها با فشار یک دکمه، ساکنین هر آپارتمان می‌توانند دیدی 360 درجه نسبت به چشم انداز اطراف داشته باشند. مورو (Moro) شرکت سازه مستقر در کورتبیا است که ساختمان سوئیت را ساخته است این ساختمان تنها ساختمان چرخان در جهان می‌باشد. معماران برونودوفرانس هدایت کننده فنی با مورو، سرجیو سیلکو پروژه را طراحی کرده‌اند که نیاز به داشتن کارشناسان حرفه‌ای در زمینه‌های گوناگون داشته‌اند.
طراحی پیچیده و مرحله آزمایش بیش از یکسال طول کشید. بعد از هماهنگی کامل بین سیستمهای مکانیکی که آپارتمان را می‌چرخاند و طراحی معماری ساختمان، تیم قالبهای وینیل پنجره را بعنوان بهترین راه حل تکنیکی برای ما، انتخاب کرد، قاب طبقه ای 958 فوت مربعی جانبی، با مهارهای فلزی عمودی متصل به پایه ساخته شده بود.
سوئیت ولارد اولین ساختمان چرخان در جهان است؛ ساختمان با بتن مسلح و قاب‌های فلزی عظیم ساخته شده‌است، در نما مصالح بنایی بکار نرفته است، قاب‌های عظیم وینیل، پانل‌های شیشه‌ای، سایه‌ها را هر 90 درجه تغییر می‌دهد موتورها با کنترل از راه دور کار می‌کند و هر آپارتمان را بصورت انفرادی می‌چرخاند، افراد ساکن از آیارتمان‌هایشان چشم انداز و محوطه بیرون را در حال تغییر می‌بینند.بخش انتهایی ساختمان بصورت تلسکوپی به راهنمای انحنا داری که توسط دال بتنی محکم شده، چفت و بست شده است. چفت و بستهای جانبی می‌توانند با هم با قابها به چرخش در آیند.
سیستم چرخدنده‌ها و زنجیرهای چرخان، چرخش را تحت تأثیر قرار می‌دهند. هر آپارتمان سیستم موتور مستقلی دارد که با استفاده از کنترل از راه دور کار می‌کند. یک چرخش کامل 360 درجه در جهت عقربه‌های ساعت یا در خلاف عقربه‌های ساعت، یک ساعت طول می‌کشد و سیستم مجهز به دستگاه تایمر می‌باشد.
محدوده بار برای اجرای خوب موتور 150 کیلوگرم فوت بر مترمربع، سرجمع 13 تن است. در نما مصالح بنایی بکار نرفته است.
نمای کرتین (Curtin) ساخته شده با قابهای وینیل متصل به سازه فلزی چرخان سقف و کف می‌باشد. نتیجه باورنکردنی بود، برونودوفرانس می‌گوید : ما مشکلاتی با سر و صدا نداشتیم مطابق با گفته او نمای ولارد (Vollard) به مصالح انعطاف‌پذیر نیاز دارد بنابراین نیاز به سازه مقاوم خواهد بود دوفرانس می گوید: وینیل بهترین راه حل برای انعطاف‌پذیری و اجرا و خلق در نمای مناسب می‌باشد. آپارتمانها 2885 فوت مربع مساحت داشتند که توسط بالکن‌های شیشه‌ای با مساحت 323 فوت مربع از طریق درها به همه اتاقها دسترسی دارند، احاطه شده‌اند. ناحیه مرکزی آپارتمان که محل قرارگیری آشپزخانه، حمام، اتاق خواب و لباسشوئی و محلی برای کباب پزی است حرکت نمی‌کند.
محصولات متفاوت موندیال، درها و پنجره ها سایبانهای عمودی، جهت دار با حرکت اجزا استفاده شده‌اند. قالبها مطابق با سیستم شناور نصب شده‌اند بنابراین اتصال بین اجزا وینیل و سازه فلزی آپارتمان وجود نخواهد داشت در نتیجه سر و صدای ناشی از اصطکاک قطع می‌شود شیشه های دو لایه با 3 میلیمتر لعاب + 3 میلیمتر شیشه ضخیم و 10 میلیمتر خلأ عایق کاری شده‌اند. کمان سنتوری شکل از سایه‌های مختلف شیشه که در هر ربع بصورت متناظر با یک درجه مشخص پدیدار می‌شود.
بنابراین یک چهارم نمای هر آپارتمان پوشیده شده با شیشه رفلکتیو نقره‌ای، یک چهارم با شیشه رفلکتیو سبز ، یک چهارم رفلکتیو برنزی و یک چهارم با رفلکتیو آبی.
مدابیل (Modabile) طراحی وساخت و نصب قالبهای وینیل را انجام داد که از جهت عایق بودن حرارتی و ذخیره بیش از 50 درصد انرژی حتی با استفاده از AC و سیستم‌های حرارتی تضمین شده‌اند.
سر و صدا به حد بین 35 و 50 دسی بل کاهش پیدا کرد. پروژه و اجرای ساختمان چرخان به توسعه جدیدترین تکنولوژی‌ها برای عملکرد بهتر آن نیاز دارد. که معمولاً این تکنولوژی‌ها در ساختمان‌های معمولی بکار نمی‌رود. فرانس دوبو نتیجه می‌گیرد که ما فرصتی داشتیم برای بکار بردن چنین نوآوری‌ها در ساختمان ولارد .

منبع:آرونا

                                                                

نظرات 8 + ارسال نظر
جلال 28 آبان 1385 ساعت 02:32 ب.ظ http://www.satlamerd.blogfa.com

سلام حتما یک سری به وبلاگ من بزن چون اخه شهرسوزم

سلام . وبلاگ جالبی داری . خیلی پر باره
امید است در تمام کارهاتون موفق و پیروز باشید.

دلداده 8 آذر 1385 ساعت 04:04 ب.ظ

این بنا از عجایب معماری جهان میباشد .اگر ممکن است توضیحات بیشتردر مورد نحوه ساخت این بنا و مصالح و ... را برای من ایمیل کنید
متشکرم

MED 9 آذر 1385 ساعت 11:18 ب.ظ http://www.parseh-mp.blogsky.com

مطلب جالبی بود . موفق باشی .

محمد 15 آذر 1385 ساعت 09:12 ق.ظ http://www.mishen.blogfa.com

سلام بر شما. وبلاگتون برای من خیلی جالب و اموزنده است . از شما تشکر می کنم. سربلند و موفق باشید . دوستار شما محمد.

رضا 18 آذر 1385 ساعت 06:50 ب.ظ http://www.hgegat.parsiblog.com/

سلام
وبلاک خوبی دارید و پر امیدوارم درتمام مراحل زندگی موفق باشید یه سر به من بزن
راستی من از لینک باکس دوستان با وبلاک شما آشناشدم
؟شما ترم چندی

ژ یگولو 23 آذر 1385 ساعت 02:25 ق.ظ

سلامممممممممممممممم...
وای نمیدونی چقده کیف میکنم این مطالبو میخونم ...
خیلی از اینجور نو اوریا خوشم میاد...
عجب ساختمونیه این دیگه...معماریه جهان کجاست و معماریه ما کجا...ادم این ساختمونا رو میبینه بلکل از این معماریه داخلی نا امید میشه...

ولی واقعا ذوق میکنم این ساختمونای جدید و مطالبشئو میخونم...

MED 29 آذر 1385 ساعت 05:21 ب.ظ http://www.parseh-mp.blogsky.com

سلام . من فکر میکنم برای اون درس بهتر عکاسی رو با موضوع مردم و معماری انجام بدی ، مثلا بازار که به نحوه خوبی درگیری مردم عامه رو با معماری نشون میده خوب باشه .
من اون عکس رو با یه دوربین دیجیتال سونی گرفتم و روی تنظیم خودکار گذاشتم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد